Norwegia jest jednym z najczęściej wybieranych kierunków polskiej emigracji. Polacy, którzy legalnie pracują lub pracowali na terenie Norwegii, mają obowiązek rozliczenia się z norweskim urzędem skarbowym. Kto powinien złożyć zeznanie podatkowe, jaki jest średni czas oczekiwania na zwrot, czy można zwiększyć kwotę zwrotu – na te oraz inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Każda osoba, która pracowała na terenie Norwegii w roku poprzednim ma obowiązek złożenia deklaracji. Do kiedy należy to zrobić? Teoretycznie zeznanie podatkowe za 2014 rok należy wysłać do dnia 30 kwietnia, ale w praktyce można to zrobić do 31 maja 2015 nie ponosząc tym samym żadnych konsekwencji. Jeżeli deklaracja nie zostanie złożona w wyznaczonym terminie, urząd ma prawo do automatycznego rozliczenia podatnika. Nie uwzględni przy tym żadnych ulg i odliczeń, które zazwyczaj zwiększają kwotę zwrotu. Urząd w Norwegii może również nałożyć karny podatek w wysokości 30 %.

PIN-Kody

PIN-Kody potrzebne są w procesie logowania na stronie ALTIN. Jak je uzyskać? Można je zamówić samodzielnie na stronie urzędu Skattetaten

Strona urzędu Skattetaten>>

W tym celu należy podać swój fødselsnummer czyli norweski 11-cyfrowy numer podatkowy oraz wpisać odpowiednie hasło z „ramki”. Zamówione kody zostaną automatycznie wysłane na odpowiedni adres. Przesyłka powinna zostać dostarczona w ciągu 3 – 7dni roboczych jeśli podatnik podał swój aktualny adres. Jeśli nie posiadasz PIN-Kodów, możemy je dla Ciebie uzyskać – w ramach rozliczenia z Norwegii.

Średni czas oczekiwania

Zwrot podatku na ogół jest wypłacany przez Urząd
w ciągu 6 tygodni od daty rozliczenia. Zgłaszając deklarację podatkową do 31 maja 2015 podatnik otrzyma swoją decyzję do końca października. Jeżeli natomiast złoży zeznanie po wyznaczonym terminie – oczekiwanie na wydanie decyzji może się znacznie wydłużyć.

Czy można zwiększyć kwotę zwrotu?

Norweskie prawo podatkowe jest dość skomplikowane, więc aby upewnić się, że zwrot będzie możliwie najwyższy, warto zgłosić się do specjalistów, którzy posiadają doświadczenie w uwzględnianiu w deklaracji wszystkich możliwych odliczeń i ulg, w zależności od indywidualnej sytuacji podatnika. W sprawach naszych klientów stosujemy odliczenia i ulgi, takie jak np.: zniżka 10% – (max 40 000 NOK) czy Pendler, przysługujący osobie, wracającej do rodzinnego domu co najmniej 3 razy w czasie pracy w Norwegii. Dodatkowo stosujemy ulgi związane z odliczeniem kredytu hipotecznego czy też drugą klasą podatkową, która przysługuje małżonkom, w sytuacji, gdy dochody jednego z nich nie przekroczyły w danym roku podatkowym około 22 tys. PLN.